Your Nav Bar Here

9.5.14

Regnbueis

Min kæreste og jeg er ret glade for is. Derfor kan det godt gå hen og blive en lang sommer, hvis vi slet ikke skal have det. Så er det jo heldigt, at det faktisk er ret let at lave is på LCHF-manér. Jeg lod mig inspirere af madbandittens grundopskrift på is, og valgte så at lave regnbueis, så jeg kunne prøve lidt forskellige varianter af. De blev alle super vellykkede, og kommer bestemt på menuen igen en anden gang. De kræver i øvrigt ikke ismaskine, bare en fryser.

Regnbueis:

6 pasteuriserede æggeblommer
½ stang vanille
6 spsk sukrin gold
½ liter økofløde
En bakke friske hindbær
1 spsk kakao

Pisk æggeblommer, sukrin og vanille til de bliver luftige. Pisk fløden i en anden skål, til den lige akkurat sætter sig, men ikke bliver for fast. Vend nu æggemassen forsigtigt i fløden. Denne grundmasse af is kan så smagssættes efter lyst, men jeg valgte at lade én tredjedel forblive vanilleis, én tredjedel blev tilsat en bakke moste hindbær og den sidste tredjedel tilsatte jeg 1 spsk kakaopulver. 

Hæld isen i lufttætte bøtter og put dem i fryseren. Vi spiste isen ca. 4 timer efter den blev lavet, og det var helt perfekt. Her var isen god og fast, men ikke hård og krystalliseret, som den kan blive når den står længere. Det er også en god idé at røre i isen et par gange undervejs, så undgår du også krystalliseringen.

0 kommentarer:

Send en kommentar