Your Nav Bar Here

12.10.14

Ovnbagte blomkålsrösti

Jeg er begyndt på nyt studie, hvilket er virkelig sjovt og spændende, det tager bare al min tid! Derfor er bloggen, og den mere interessante madlavning generelt blevet ret forsømt på det sidste. Jeg kan desværre ikke love, at det bliver bedre lige foreløbig, men når jeg ind imellem laver noget lækker mad, skal jeg selvfølgelig nok finde tid til at få lagt lidt op en gang imellem :)

Dette indslag er inspireret fra en opskrift delt på Rikke Stenbuchs facebookside, på blomkålsfritter. Mine blev lidt grovere, og mere hen ad rösti. De var super gode og kan serveres til et godt stykke kød og hvilken som helst sovs eller dressing. Til næste gang har jeg investeret i en kartoffelpresser til at få væden fra blomkålen, men denne gang brugte jeg en si og et viskestykke, så det kan sagtens lade sig gøre :)


1 stort blomkål
150 g revet cheddar eller mozzarella (jeg brugte en blanding)
4 æg
1 dl pofiber
1/2 tsk hvidløg/urter-grillkrydderi (fra Santa Maria)

salt og peber 


Paprika eller oregano til drys

Forvarm din ovn til 200 grader varmluft. Blomkålen renses og deles i mindre buketter. Buketterne puttes i en gryde og koges i 1 cm vand i ca. 10 minutter under låg. Når blomkålen er dampet næsten mør, hældes vandet fra. Når blomkålen er dampet af og kølet lidt ned vrides den fri af vand i et viskestykke, en kartoffelpresser eller ved at putte den i en si, og presse en stor skål ned i. Hæld herefter blomkålsmassen i en skål. Æggene deles nu og fordeles med hviderne i en tom skål og blommerne i skålen med blomkålsmassen. Hak derefter osten helt fint. Tilsæt osten til blomkålsmassen sammen med pofiber og krydderierne. Pisk nu blomkålsmassen godt sammen med en elpisker og tilsæt til sidst de stive hvider og pisk sammen med blomkålsmassen ved laveste hastighed. Dejen er nu færdig og fordeles i klatter på en bageplade beklædt med bagepapir. Drys med paprika eller oregano og bag dem på midterste rille i ca. 20 minutter. Hold øje med dem de sidste 5 minutter, så de ikke bliver for mørke.

0 kommentarer:

Send en kommentar