Your Nav Bar Here

21.10.14

Rødvinssovs

Det vigtige ved dette måltid var sovsen. Ikke rødvinssauce, men sovs! Jeg har aldrig lavet rødvinssovs før, heller ikke før LCHF, men jeg fik virkelig lyst til at forsøge mig med det her forleden. Forsøget gik virkelig godt, og sovsen blev helt vildt god. Her har jeg serveret den med hakkebøffer, bløde løg og grøn salat.

 
Fantastisk rødvinssovs:
1 stort rødløg, finthakket
50 g smør
1 hønsebouillonterning
2 dl kogt vand
400 g champignon
2,5 dl rødvin
1 1/2 spsk tomatpuré
3 dl fløde
En klat smør
Salt og peber

Rødløget hakkes fint og steges i en stor pande, i 25 gram smør, til det er brunet. I mellemtiden koges vandet, og blandes med bouillonterningen, og champignonerne renses og skæres i skiver. Når løget er brunet, blandes det med bouillonen og blendes til en ensartet masse. 

Champignonerne steges nu i 25 gram smør. De første par minutter skal du bare lade dem stå, uden at røre rundt i dem, det gør, at de væsker mindre. Efterfølgende vendes de rundt, til de alle har trukket sig lidt sammen af varmen.

Rødvinen hældes nu over og varmes op. Tomatpuréen og løgmassen røres ud i rødvinen, og nu skal det hele have lov at stå og simre ved middel varme, under jævnlig omrøring, så det hele bliver reduceret til en lidt tykkere masse. Det tog mig ca. en halv times tid.

Nu sies champignonerne fra. Jeg går ud fra de kan beholdes, hvis man kan lide dem, men jeg bruger dem kun som smagsgiver. Vær grundig når du sier det fra, for der er på det her tidspunkt ikke så meget tilbage, og intet skal gå til spilde.

Nu hældes fløden i, og det røres godt rundt. Nu skal sovsen bare have lov til at koge ind til den ønskede konsistens, det tog mig højst 10 minutter. Bliver den lidt for tyk, hældes blot mere fløde i. Her smeltes også lige en klat smør i, for at gøre det mere cremet og lækkert.

Smag til sidst til med salt og peber og server til noget lækkert kød og en grøn salat.

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Du har glemt at skrive hvor meget rødvin, du kommer i rødvinssovsen. en vigtig detalje syntes jeg nok..

Unknown sagde ...

Der står da 2,5 dl rødvin under ingredienserne?
Men tak for besked, nogle gange kan den jo glippe :)

Send en kommentar