Your Nav Bar Here

17.6.14

Calzone

Som barn valgte jeg som regel calzonen når vi en sjælden gang imellem bestilte pizza. Jeg har dog aldrig prøvet at lave den selv, men efter at have prøvet fathead-pizzaen, ser jeg uendelige muligheder for indbagt mad uden mel. Noget af det bedste ved calzonen, er den tomatsovs man hælder over, så den har jeg selvfølgelig også forsøgt mig med.

Calzone:
til 2 pers.

Tomatsovs:
1 ds tomat
1 lille håndfuld frisk basilikum
1 fed hvidløg
1 tsk sukrin gold
Salt og peber


Dej:
170 g revet mozzarella
40 g flødeost
50 g kværnede mandler
40 g affedtet sesammel
1 æg

Fyld:
150 g revet ost
1 pk skinkestrimler
Tørret basilikum

Tomatsovsen laves først ved at blende alle ingredienserne og derefter koge det op et par minutter i en kasserolle, og smage til.

Dejen laves efterfølgende. Put mozzarella og flødeost i en ovnfast skål og varm i mikroovnen til det er flydende og har en helt blank overflade. Alternativt kan du smelte osten i en gryde ved lav varme, men pas på det ikke brænder på.

Put resten af ingredienserne til dejen i osten og bland til den er ensartet. Form dejen til en kugle og læg den midt på et stykke bagepapir. Tryk den lidt flad, læg et andet stykke bagepapir over og rul dejen ud.

Lidt af tomatsovsen smøres ud på midten af dejen, og resten sættes på køl. Ovenpå puttes halvdelen af den revne ost, derefter lidt basilikum, skinkestrimlerne, resten af osten og til sidst lidt mere basilikum. Calzonen lukkes nu forsigtigt sammen, pas på der ikke går hul i dejen. 

Calzonen bages nu ca 30 min. ved 160 grader og serveres med tomatsovsen.


0 kommentarer:

Send en kommentar