Your Nav Bar Here

14.6.14

LCHF-Jordbærtærte

Min favorit sommerkage/dessert er jordbærtærten. Derfor har jeg selvfølgelig også eksperimenteret og lavet en LCHF-version! Den levede op til alle krav, og smagte himmelsk :)


Jordbærtærte (3 små tærter):
Tærtebund:
80 g kværnede mandler
1 spsk affedtet mandelmel
2 æggeblommer
40 g blødt smør
1 spsk sukrin gold
1/4 tsk vanillepulver
1 spsk fløde

Mazarinmasse:
40 g smør
30 g kværnede mandler
½ spsk affedtet mandelmel
½ spsk sukrin gold
1 æg
½ tsk mandelessens

Vanillecreme:
2 dl fløde
1/4 tsk perfect sød eller 2 spsk sukrin melis
1/4 tsk vanillepulver
½ bøtte mascarpone

50 g mørk chokolade, min. 70 %
8-10 Jordbær

Ovnen tændes på 160 grader. Alle ingredienser til tærtebunden blandes sammen og trykkes ned i tærteformene, og lidt op ad kanterne. De bages nu ca. 10-15 min.


I mellemtiden laves mazarinmassen klar. Her piskes alle ingredienserne sammen. Når tærtebunden er færdig fordeles mazarinmassen i, og tærterne bages igen ca. 10-15 min. Her er det vigtigt at holde øje undervejs, de skal bare lige blive lysebrune.



Tærterne sættes nu på køl, og køles helt ned. Når de er kølet helt af, smeltes chokoladen over vandbad og smøres ud på tærterne. Chokoladen skal køles helt ned og størkne, før vanillecremen skal på.


Fløden piskes med sødning og vanille. Marcarponen piskes for sig, og de to vendes sammen og smages til. Cremen fordeles nu på tærterne, og de pyntes med jordbær.


0 kommentarer:

Send en kommentar