Your Nav Bar Here

13.3.14

Tom Kha Gai

Jeg fik engang en super lækker tom kha gai-suppe, da jeg var ude at spise. Det er en lækker cremet thai-suppe, som bl.a. består af kylling, grøn karrypasta og kokosmælk. Jeg har nu forsøgt mig med min egen version af suppen, og den blev super lækker, og skal bestemt snart laves igen! Suppen er let stærk, men kan selvfølgelig tilpasses efter smag og behag :) Jeg brugte champignon for smagen, men sorterede dem fra, da hverken jeg eller kæresten bryder os om smagen. Jeg tror sagtens de kan undlades, ligesom de selvfølgelig også kan blive i suppen ved servering.

Det er egentlig en ret simpel ret, der dog kræver et par specialingredienser. Men når du først har dem, er suppen super hurtigt lavet :)

Tom Kha Gai
4 portioner

200 g champignon
1 stilk citrongræs
3 cm frisk ingefær
3 spsk kokosolie
5 dl kogt vand
1 tern hønsebouillon
1 dåse kokosmælk
det fede fra en dåse kokosmælk
500 g kyllingebryst
4 tsk grøn karrypasta
1 spsk fiskesovs
4 kaffir limeblade
1 tsk sukrin gold
½ lime

Champignonerne renses og skæres i skiver, ingefæren skæres i helt tynde skiver og citrongræsset skæres i stykker på et par centimeters længde. Kokosolien smeltes i en gryde, og champignon, ingefær og citrongræs steges heri.

Når champignonerne er stegt lidt af tilføjes bouillontern, det kogte vand, en hel dåse kokosmælk, samt den fede del fra en anden. Når væsken er i kog tilføjes kyllingen i tern og de resterende ingredienser, og det hele får lov at simre i ca. 20 min. Si nu suppen og fjern citrongræs, ingefær og evt. champignon. Kyllingen puttes selvfølgelig tilbage i suppen. Smag suppen til, og server evt. med et par oopsies på siden.

0 kommentarer:

Send en kommentar