Your Nav Bar Here

16.11.13

Hel kylling med broccolisalat

Det er så lækkert med en hel kylling i ovn. Det er bare alt for sjældent jeg får lavet det, selvom det egentlig ikke er så besværligt igen. I denne version har jeg lavet sprødt kyllingeskind ved at lægge hvidløgs-persillesmør ind under skindet, og gjort kødet saftigt og dejligt med smagen, med friske citronskiver.
 
Hel kylling med hvidløgs-persillesmør
1 kylling (ca. 1200 gram)
75 g smør
½ dusk persille
7 fed hvidløg
2 øko citroner
½ tsk salt
olivenolie

Smørret røres med 2 fed hvidløg, finthakket persille og salt. Skindet løftes forsigtigt på kyllingen, ved at lægge et lille snit og smørret fordeles så godt som muligt over hele kyllingen. Pas på skindet ikke sprækker. Citronerne skæres i skiver, og et par skiver lægges forsigtigt lidt ind under skindet.
Inden i kyllingen lægges eventuelt overskydende hvidløgs-persillesmør, resten af hvidløgsfeddene (hele), og resten af citronskiverne.

Kyllingen bages 15-20 min. ved 200 varmluft. Efterfølgende skrues ned til 180 grader og kyllingen får ca. 50 min. Afslut evt. kort med 5-10 min. på 200, hvis skindet ikke er blevet sprødt.




Jeg serverede kyllingen med en dejlig broccolisalat med forårsløg, da jeg personligt ikke er til den skarpe smag af friske rødløg, som ellers er standarden i broccolisalater. Denne salat er i øvrigt rigtig skøn med granatæblekerner, som jo ikke er helt LCHF, og derfor er udeladt her.

Broccolisalat
1 broccoli
2 forårsløg
1 pk bacontern
1 dl solsikkekerner
ca 1½ dl creme fraiche
3 spsk mayo
salt, peber
1 tsk hvidvinseddike
½ tsk sukrin

Sæt en gryde med vand til at koge. Vask og findel imens broccolien. Når vandet koger, puttes broccolien i, og koger ganske kort (ca. 2 min.) Baconternene steges sprøde på panden. Forårsløgene skæres i tynde ringe.

Dressingen blandes af creme fraiche, mayonnaise, salt, peber, hvidvinseddike og sukrin.

Når broccolien er kogt får den lov lige at dampe af, så den ikke er for våd, hvorefter de vendes i dressingen. Forårsløgene blandes i, samt halvdelen af baconternene og solsikkefrøene. Resten fordeles over ved servering.

Både salaten og kyllingeresterne er også rigtigt dejlige i madpakken dagen efter.

0 kommentarer:

Send en kommentar