Your Nav Bar Here

14.11.13

Kyllingefrikadeller med persille og feta

Jeg havde købt en ordentlig portion hakket kylling på tilbud, derfor besluttede jeg mig for at lave en portion kyllingedeller til madpakken. Det er dog vigtigt at supplere dem med noget fedt, da de i sig selv er rimeligt magre.

Det er lidt svært med HUSK i stedet for mel, fordi konsistensen i farsen godt kan blive lidt slimet, og dellerne derfor lidt gummiagtige. Efter et par forsøg, synes jeg dog disse deller blev vildt gode, og slet ikke gummiede!

Kyllingedeller med persille og feta
min. 20 stk

800 g hk kylling
4 forårsløg
2 små chili (jeg brugte citronchili fra vores drivhus)
1 snackpeber
½ dusk persille
1 dl smuldret feta

1 tsk HUSK (ikke mere, du kan risikere dellerne bliver lidt gummiagtige)
½ dl fibrex
½ dl fløde (evt. mere, hvis konsistensen er for slimet)
2-3 tsk salt
½ tsk peber
½ tsk cayennepeber
1 tsk paprika
Smør til stegning


Alle ingredienserne røres til en fars, og konsistensen tilpasses med fløde. Det er en god idé at lave en prøve-delle, så konsistensen og smagen kan tilpasses på resten. Farsen trækker ca et kvarter, før dellerne steges. Steg dem i rigeligt smør, ved middel varme. De kan ikke rigtig formes i hånden, som normale frikadeller, så jeg lagde dem på panden med en ske. De bliver lidt ujævne i form og størrelse, men så kan man jo selv vælge hvor stor en delle man har lyst til :)

Jeg serverede dellerne med stuvet spidskål med porrer. Opskriften har jeg herfra, jeg har dog udeladt minimajs og melonkerner, og i stedet tilføjer jeg en porre eller to, som steger med fra starten af. Jeg tilføjer desuden lidt ramsløg, det synes jeg giver en super dejlig smag.

0 kommentarer:

Send en kommentar