Your Nav Bar Here

24.11.13

LCHF-Søndagspandekager

Kæresten er ved at være godt træt af æg til morgenmad, så i dag skulle han forkæles med pandekager :) Jeg har forsøgt mig med pandekager et par gange på LCHF, men denne gang kombinerede jeg en masse forskellige tips jeg har læst, og så synes jeg faktisk de blev super gode!

LCHF-Pandekager med hindbærskum
ca. 6 store eller 12 små

Pandekager:
5 æg
½ dl fløde
½ dl creme fraiche 18%
½ dl philadelphia (eller mere creme fraiche)
50 g smeltet smør
1 tsk fiberhusk
1 spsk affedtet mandelmel (eller kokosfiber)
3 spsk sukrin gold
1/4 tsk vanillepulver
1/4 tsk kardemomme

smør til stegning

Hindbærskum:
½ pose frosne hindbær
1½ spsk sukrin+
2 dl fløde

Alle ingredienserne til pandekagerne stavblendes. Lad dejen trække et par minutter, så fiberhusken kan få lov at suge noget af væsken. I mellemtiden gøres en pande klar.

Når dejen har trukket, smeltes en klat smør ved middel varme, og der hældes ca. 3/4 dl dej på. Når dejen har sat sig lidt, rystes panden forsigtigt, så pandekagen går fri. Når pandekagen er lysebrun i kanten, løftes den forsigtigt med en palet. Hvis den også har taget lidt farve på bunden, vendes den forsigtigt. Gør det evt. med endnu en paletkniv.

Som tilbehør lavede jeg en hindbærskum. Hæld ca. en liter kogende vand, over en si med ½ pose hindbær, selvfølgelig hen over en vask. Hindbærrene hældes i en skål og moses med 1½ spsk sukrin+. Fløden piskes, og vendes med de moste bær.

Nydes en dejlig søndag formiddag på sofaen :)

0 kommentarer:

Send en kommentar